Avui us vinc a parlar d'un formatge que m'agrada moltíssim i que sempre que puc aprofito per comprar quan em trobo amb la Clara, la gran formatgera de Surp. Juntament amb la seva germana Núria, elaboren uns formatges artesans extraordinaris, d'aquells que enamoren des del primer tast. Ja us n'havia parlat en el post dedicat a Casa Mateu, anem a Surp a la Vall d'Àssua.
Aquesta vegada, però, el vaig comprar a la Fira de Sant Ermengol de la Seu d'Urgell, una cita imprescindible per als amants dels formatges i de l'artesania alimentària, de la qual també us vaig parlar arran de la recepta de les cuixetes de pollastre a la vinagreta d'olives.
L'octubre del 2018 ja vaig preparar un esmorzar amb el seu premiat Serrat. No us podeu imaginar com n'arriben a ser, de bons, uns macarrons acabats de fer i empolvorats amb aquest formatge.
Avui el protagonista és el Tou, un formatge d'ovella que ha rebut nombrosos reconeixements i que és una autèntica delícia per als paladars més exigents. De textura suau i cremosa, és d'aquells formatges que conviden a gaudir-ne sense presses.
La proposta que presento és ben senzilla, però també molt llaminera: l'obrim per farcir-lo amb una barreja de fruits secs torrats i mel. Una combinació de sabor i textures que li escau d'allò més bé i que el converteix en un aperitiu ideal per compartir en una bona taula.
Ingredients per a quatre racions,
- 1 formatge Tou, formatge artesà i elaborat amb llet d'ovella
- fruits secs torrats al vostre gust: panses, nous de macadàmia, festucs, avellanes, ametlles, orellanes d'albercoc, anacards.
- mel
Comencem posant els fruits secs en una paella i els escalfem durant un parell de minuts, remenant-los perquè deixin anar tota la seva aroma.
Hi afegim un parell de cullerades soperes de mel i ho barregem bé, fins que tots els fruits secs quedin lleugerament impregnats.
Partim el formatge per la meitat, horitzontalment, com si obríssim un entrepà, i repartim la barreja de fruits secs i mel sobre la base. El tapem amb l'altra meitat i el tornem a donar la seva forma original.
L'emboliquem amb film transparent i el deixem reposar a la nevera perquè els sabors s'integrin. El traiem aproximadament una hora abans de servir-lo, per tal que recuperi la temperatura ambient i la textura cremosa.
Si preferim servir-lo talent, només cal posar-lo al forn durant uns tres minuts a 180℃, vigilant que s'escalfi sense arribar a fondre's massa, que quedi tebi i mantingui la forma.
El servim acompanyat d'unes bones torrades de pa i una copa de vi blanc.
Una recepta senzilla, sense complicacions, en què el formatge és el gran protagonista. Perquè quan tenim entre mans un producte tan extraordinari, sovint no cal gaire més per gaudir-ne com es mereix.
🎼 O Que Será, Till Brönner & Vanessa Da Mata







Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada