'Hi havia una vegada sis pageses arrosseres que vivien al cor del Delta de l'Ebre i, feia molts anys que cada dia, treballaven la terra a les seves petites explotacions agràries. Un dia l'atzar les va ajuntar i entre riures i confidències van voler donar visibilitat al seu esforç, al treball i a les seves avantpassades. Des d'aquell dia, aquestes dones van decidir compartir la seva història i feina i és per això que van crear la Cooperativa de Dones Arrosseres del Delta.'
Aquest petit conte és al paquet de l'arròs 'Essència del Delta', del tipus basmati, llarg i aromàtic. Arodelta és la varietat de l'arròs autòcton del Delta, les llavors del qual es van aconseguir en el departament de I+D de l'empresa propietat d'una de les sòcies de la Cooperativa. Una varietat pol·linitzada, no transgènica ni híbrida. Amb una aroma particular que queda fi i solt, el primer cultivat a Catalunya i un dels primers d'Europa. De qualitat extraordinària resulta un arròs de textura agradable i lleugera. Indicat principalment per a amanides, saltats variats i arrossos d'acompanyament com és el cas d'avui que acompanyarà l'ossobucco que he preparat.
Va ser un plaer poder anar dissabte passat a la sega d'enguany amb quatre de les sòcies del projecte. Un privilegi haver pogut seguir des del principi el procediment primer amb les màquines i després una demostració manual de com es feia (i encara es fa en algunes petites finques), de com birbaven traient les herbes que es fan en els arrossars, més tard segant amb la falç i lligant les tiges tallades i en acabat portant l'arròs al sequer per solejar-lo. Us aviso que el vocabulari és ric i extens i jo em vaig informar en un enllaç molt interessant que explica molt bé la sega de l'arròs al Delta. Si esteu interessats, trobareu més informació aquí 'Cultiu tradicional de l'arròs'. No explico gaire cosa més perquè corro el perill de dir una paraula per altre.
Vull agrair l'amabilitat que en tot moment em van atendre. Lourdes, Marcela, Susana i Olga, que em van explicar amb tota mena de detall els moviments i tempos de la sega.
Cal dir que la iniciativa de constituir la cooperativa va sorgir d'un artista local, en Jaume Vidal, que per un treball de final de màster que cursava, va ajuntar dones del món de l'arròs del Delta i reunint i debatent opinions van acabar constituint-la. I a partir d'aquest moment van tenir molt clar que ho volien per fer visible i retre homenatge a totes les dones arrosseres que han sigut la peça clau del cultiu a l'Ebre. I tal com diuen ...per les que hi van ser, per les que hi som i per les que vindran... Unes dones que reivindiquen el seu amor a la terra i a l'ofici i que volen que es tracti el Delta com es mereix. Són unes dignes activistes del territori. Dones que fan rodar el món.
I com que 'Essència del Delta' és un excel·lent arròs per cuinar-lo d'acompanyament aprofito de preparar-lo per l'ossobuco. No tornaré a posar-ne la recepta, ja que la trobareu a Ossobuco (a la flaire de Chartreuse) que vaig compartir el 9 d'octubre del 2016, just fa vuit anys. Aquest cop n'he prescindit de la picada i dels caquis. Només preparo l'arròs amb una idea que em va donar la Susana:
En una paella amb oli d'oliva verge extra confitem a foc lent una ceba tallada a la juliana. Mentre es cou bullim l'arròs segons indicacions del paquet, millor rentat abans per treure el polsim del midó. Preparem una tassa amb pinyons, panses, orellanes d'albercoc i avellanes. Quan l'arròs s'hagi cuit -uns 9/10 minuts aproximadament- l'escorrem i el posem a la paella juntament amb la ceba i els fruits secs i remenem, salpebrem si cal, deixant que s'integrin els ingredients un parell de minuts. Servim.
Boníssim.
En veritat que faré una comanda per tenir i compartir.
És una producció limitada i que hauria de vendre's a botigues gourmet.
Us convido que el descobriu comprant-lo.
Cal dir que la il·lustració del paquet és de l'artista de Roquetes, Ignasi Blanch. Tot queda al territori.
Moltes gràcies per fer país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada