Etiquetes

a baixa temperatura acompanyament al buit Alt Camp Alt Empordà amanides amb cervesa amb licor amb vi aperitius arquitectura arrossos art efímer artesans aviram bacallà Bages Baix Camp Baix Ebre barbacoa Barcelona batuts begudes berenars Berguedà blogs amics bolets bombons bunyols calçots Caldos Aneto carabassa caramels carn celíacs cerveses Chartreuse chutneys cítrics còctels colors Conca de Barberà conserves cremes creps croquetes cuina catalana cuina d'aprofitament cuina de proximitat cuina del món cuina per a mandrosos cuinant amb... cuiners i cuineres de fiambrera del nostre hort dolços el galliner el gran recapte embotits enoturisme entrants entrepans escabetxos escumes esmorzars estilisme farina de garrofa fish'n'chips flams flors formatgeries forn forn de vapor fruita fruits secs fumats galetes Garraf gelats Gironès gossos hortalisses horts urbans il·lustradores infusions km0 l'Urgell la Segarra Lékué llegums llibres llocs amb encant magdalenes maionesa Maresme mel melmelades microones Montseny Montsià natura olis recomanats olla de pressió panades pans pasta pastissos peix pel·lícules Penedès pícnic pizzes postres Priorat quiches racó vegà receitas brasileiras receptes exprés receptes musicals restaurants revista Cuina Ribera d'Ebre Rocook salses sandvitxos sense gluten sèries tv slowfood sopes sorbets suflés suquets tallers de cuina Tarragona Tarragonès tempura Terra Alta Thermomix tòfones torrades tradicions truites vegetariana viatges vins recomanats Violeta wok xocolata Xocolates Creo

dimecres, 4 de febrer del 2026

Cigronets amb gadagangs i xirles


Després de tants dies d'aigua -sempre benvinguda- teníem ganes de fer una sortida i anar a un lloc inspirador. Vam decidir anar cap al Priorat, un territori que convida a ser visitat en qualsevol estació de l'any. A més, quan vaig de copilot m'agrada observar el paisatge amb calma. Així, gairebé sense adonar-nos-en, vam fer cap a Mas Martinet Viticultors

Entre els vins que vam carregar al cotxe, n'hi va haver un que em va cridar especialment l'atenció: el 'Verge de Martinet'. Un vi que recupera un antic mètode d'elaboració, tal com ja vaig documentar al post 'Piant a Mas Martinet amb la Sara Pérez' del 16 de setembre de 2019). S'elabora amb raïm negre vinificat sense maceració amb les pells: durant dues hores es trepitja el raïm es trepitja en botes de castanyer abans de ser premsat. La criança, de set mesos, es fa en foudres de 1.200 litres i en damajoanes de vidre. El resultat és un rosat intens, amb caràcter i estructura.

Pensant que aquest vi acabaria a taula, vaig preparar uns cigrons amb uns gadagangs petits que tenia al congelador, xirles i cebes del platillo. Em va semblar que hi podia combinar molt bé. 

Ingredients per a dues racions,
 - 4 gadagangs per persona
 - 200 g de cigronets cuits 
 - cebes del platillo
 - xirles
per al fumet,
 - les carcasses dels gadagangs
 - oli d'oliva verge extra
 - 1/2 ceba gran
 - 2 alls
 - 1 branqueta de farigola
 - 1 fulla de llorer
 - 5 grans de pebre negre
 - 1/2 litre d'aigua
 - 1/2 litre de suc de bullir els cigrons (si els hem bullit a casa; si no, un litre d'aigua)
 - 2 cullerades soperes de Pernod
 - sal
per la presentació del plat,
 - 1 cullerada sopera mantega
 - 1 cullera (postres) maizena
 - 2 torradetes de pa 

Pelem els gadagangs deixant-hi la part de la cua i els reservem.
En una cassola amb dues cullerades d'oli d'oliva saltem les carcasses i els caps.
Hi afegim la ceba tallada en mirepoix i els alls i ho ofeguem un parell de minuts.
A continuació, hi aboquem l'aigua, el suc de cigrons, el Pernod i les herbes. Ho deixem coure mitja hora a foc baix, amb la cassola tapada. 
Passat aquest temps, colem el fumet (en reservem una tasseta de cafè) i el posem a reduir mitja hora més. Als darrers cinc minuts, desfem la maizena en el fumet reservat, la incorporem a la cassola i remenem perquè quedi lleugerament espès. 
Mentre el fumet es redueix, obrim les xirles en una paella amb una mica d'aigua i les reservem.
Escaldem en aigua durant uns cinc minuts les cebes i les pelem.
Saltem els gadagangs i les cebes del platillo amb mantega.
Muntem el plat amb els cigrons, les cebes, les xirles, una torradeta de pa i els gadagangs.
Aroma de cuina bona a taula.
I ho acompanyem, és clar, amb el vi.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada